Tankar om kost och träning

Godmorgon mina sötnosar. Nu ska jag leverera ett inlägg om ett ämne som får mig att faktiskt bli jävligt sne många tillfällen i livet, nämligen kost och träning.

Här om dagen lade jag upp en bild på facebook (som även finns på bloggen) på mina goa vänner på skolan när vi käkar pizza. För att skoja till det skrev jag under bilden "pizzatime innan gymmet" som för övrigt var helt sant. Efter cirka 2-3 minuter får jag kommentaren "sånt äter man inte om man gymmar". Visst, går man verkligen in för sin träning klart att man följer en hälsosamkost, men seriöst, vad fan spelar det för roll vad man unnar sig något en gång? Jag tycker man ska unna sig något i alla fall 1 gång i veckan, eller kanske ta 1 rad på sin marabou choklad varje dag om man vill det istället. För vad spelar dom små kalorierna för roll sen? Visst en stor fet pizza har ganska mycket mer kalorier, men då är det ju bara jobba på extra om det är så himla farligt. Det som stör mig mest bland dessa personer som pratar om sin kost, att undvika sötsaker osv, oftast festar stenhårt på helgerna? Menar, hur mycket kalorier får dom personerna inte i sig då? Alkohol är ett "gift" som kroppen vill bli av med. Den normala fettförbrännigen sänks för att kunna prioritera förbränningen av alkoholen istället. Så äter du kanske något fyllekäk/bakismat där på fyllan i all hemlighet så kommer det troligtvis lagras som fett på din kropp. Nu låter jag som någon allvetare men så är det inte. Vill bara vara snäll och berätta hur er träning går till spillo när ni väljer att få en kanonfylla varje helg istället för att unna er något gott istället. Det är er och inte min fettförbränning som förändras.

I en månadstid har jag nu gått in för min träning på jakt efter en friskare och sundare kropp och känner redan skillnad. Till min hjälp har jag kurserna som heter specialidrott A + B i skolan där jag får ut 3 inprincip personliga träningspass och 2 ridlektioner i veckan. Jag är väldigt glad att jag har valt just dom kurserna då jag får hjälp och hittar träningsformer som passar mig på min skoltid. Dessutom så rider jag min egna häst Cassandra 5 dagar i veckan utöver detta just nu då jag har skolhäst på lektionerna just nu. Samt jag springer/promenerar 1-2 gånger på helgen.

Vill avsluta inlägget att berätta att NEJ, jag är ingen tråkmåns som aldrig festar. Jag har gjort det där i mitt liv, festat varje helg i längre perioder och jag kan säga att jag verkligen är trött på det. Hade jag velat fortsätta med den stilen hade jag gjort det utan problem. Men jag förstår nu hur mycket skit jag fått i mig, hur dåligt min kropp måste mått och framförallt hur jag kunde ha råd med allt?!? Det blir roligare, bättre, sparsamt och mer speciellt att festa till det någon gång ibland. Ska till exempel fira min kompis nästa helg som fyller 18 på lördag.

Så snälla, va hellre en "tjockis" än ett "fyllo".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0