Studs på volt

Idag på ridlektionen red jag Ådi -som vanligt-. Dagens övning var att hoppa studs på volten. Då gäller det att vara följsam och ha lite ryttarkänsla så att man kommer in rätt och slipper störa hästen under själva övningen.

Uppvärmningen var självständig och redan då märkte jag stor skillnad på Ådi. Delvis har jag hittat knapparna på honom men man märker att vår träning tillsammans har gett båda resultat! Han är mer bärig i både skritt och trav och orkar gå i en högre form och har otroliga bakben. I galoppen är han fortfarande lite tung men jag har fått mer magmuskler så nu orkar jag komma tillbaka ordentligt och jobba ihop honom även där.

Över studsen ville Ådi vara mer rak i kroppen än att följa med i voltspåret och var rätt tung i landningen. Jag fokuserade mest på att visa vägen och hjälpa honom och jobba ihop honom i resten av volten. Fick några avbrott då han ville undan arbetet men det är sånt som händer! Vi avslutade med att hoppa ett hinder med lång anridning. Vi skulle tänka på att ha bra banhoppningstempo och det tyckte självklart Ådi var jättekul att få sträcka ut sig ordentligt.

Fick även ris och ros av min ridlärare. Ris för att jag måste börja tänka på att när hästen väl är i form att jag bara rider på och tänker på mig själv, rätar upp mig osv. Ros för att det märks att jag har hoppat mycket i mina dar. "Du har en automatiserad hoppstil, en sådan får man bara efter att ha hoppat om och om och om igen tills det verkligen sitter". Som jag berättat tidigare har jag bara fått kritik som "bra/kanon" så att få höra sådana fina ord betyder verkligen guld.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0