Gårdagens ridning

Blev inget inlägg igår jag vet... Hade fullt upp i skolan och åkte sedan hem för att hämta kläder, köpa present till Mikko och käka på Donken.

Igår på ridningen hade vi hoppning/markarbete. Vi hoppade på böjda linjer, så första hindret som var en vattenmatta stod på medellinjen och sedan skulle vi svänga åt höger eller vänster och ta ett till hinder med 3-4 galoppsprång. Ådi var jätteduktig i början, då körde vi i ett lugnt och fint tempo. Sen när vi skulle ha banhoppningstempo och hindren höjdes och lades upp till stigsprång så sänktes kvalitén något. Ådi är så tung i landningen så han hinner inte riktigt komma tillbaka och ta mina hjälper innan nästa hinder kommer. I landningen flyter han ut och jag hittar inte riktigt avsprångspunkten så allt blir lite "hej kom och hjälp mig". Får göra det bästa av situationen och försöka va så följsam som möjligt och släppa efter på tygeln i språnget för att inte rycka honom i munnen. Man kom aldrig till någon "rolig ridning" och vi hade även publik idag bestående av framtida elever så kändes så där att jag inte fick till det.. Men min ridlärare var glad ändå och sa att jag ändå rider klokt och att det inte är mitt fel, men eftersom jag alltid varit van vid att hoppa hästar som redan är klara för banhoppning så är det lite svårt att ta till sig hennes ord. Men det är en utmaning som jag ändå löser bra och det ska bli spännande att fortsätta vår utveckling! Jag och min lärare har lite planer på övningar som vi ska göra för att göra en riktig hoppehäst av det lilla ångloket!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0